پرداخت امن توسط کارت های عضو شتاب
بازگشت وجه تا 7 روز
تضمین کیفیت و پایین ترین قیمت
پشتیبانی 24 ساعته، 7 روز هفته
اطلاعات محصول
مولف ✍️
کافه جزوه
نوع فایل 📝
PDF
حجم فایل 💾
3 مگابایت
تاریخ انتشار 📅
۱۳ خرداد ۱۴۰۰
تعداد بازدیدها 👁️
614 بازدید
۸,۰۰۰ تومان

جواب سوالات دستور کار آزمایشگاه شیمی عمومی 1

دستور کار آزمایشگاه شیمی عمومی 1 با ذکر قوانین و مقررات آزمایشگاه و احتیاط های لازم برای ایمنی

شما با انتخاب واحد آزمایشگاه شیمی بایستی هفته ای دو ساعت از وقت خود را در آزمایشگاه بگذ رانید . هر آزمایشگاه قانون هایی ویژه خود دارد. هنگامی که شما قوانین را یاد گرفتید، بکار بستن آنها می تواند شما را از خطرهای ممکن ایمن نگه دارد.

دستور کار آزمایشگاه شیمی عمومی 1

این خطرات، بخصوص متوجه کسانی است که مبتدی بوده و آزمایش های شیمی عمومی را بدون در نظر گرفتن جوانب آن انجام می دهند و چه بسا کسانی که تاکنون در آزمایشگاه کار نکرده و بار اول است که آن را تجربه می کنند. به همین دلیل باید به نکات زیر توجه نمود:

  • حضور به موقع در آزمایشگاه: لازم است برای انجام حضور و غیاب در آزمایشگاه، هر جلسه چند دقیقه پیش از موعد مقررحضور داشته باشید، زیرا در اغلب جلسات ممکن است بلافاصله پس از حضور و غیاب امتحان گرفته شود. بدین ترتیب تأخیر شما علاوه بر کسری نمره می تواند باعث محرومیت شما از امتحان شود.
  • مطالعه جزوه دستور کار پیش از ورود به آزمایشگاه: برای جلسه اول لازم است مطالب مربوط به اصول ایمنی و مقررات کار در آزمایشگاه را پیش از ورود به آزمایشگاه مطالعه کنید، زیرا باید با آگاهی کامل از مقررات ایمنی، کار آزمایشگاهی خود را شروع کنید. به همین منظور امتحانی مربوط به مسائل ایمنی گرفته خواهد شد.
  • هنگام کار درآزمایشگاه موظف به رعایت کلیه مقررات اعلام شده هستید. چنانچه دانشجویی سهواً یا عمداً مقررات ایمنی آزمایشگاه را نادیده بگیرد، به شدت موأخذه می شود و در صورت تکرار از ادامه کار در آزمایش گاه محروم می گردد.

گزارش کار آزمایشگاه شیمی عمومی 1 تهیه محلول ها

  • پس از پایان کار، کلیه وسایل و ظروف استفاده شده را تمیز و خشک کنید و تحویل دهید. همچنین میز کار آزمایشگاه را خوب بشویید و تمیز کنید.
  • تمامی مواد دور ریختنی و کاغذهای باطله را در زباله دان بریزید .
  • هیچ گاه کبریت، کاغذهای صافی یا واکنشگرها را در دستشویی نریزید. محلول های غیر لازم را در دستشویی بریزید و بلافاصله با آب بشویید زیرا اسیدها و نمک های نقره، مس و جیوه خاصیت خورندگی دارند و باعث از بین رفتن لوله ها به ویژه لوله های سربی می شوند.
  • شیشه های محلول های عمومی را که محل معینی دارند همیشه در جای خود بگذارید و از انتقال آنها خود داری کنید. برای حمل محلول ها از لوله های آزمایش تمیز و برای جامدات از بشر، شیشه ساعت و یا کاغذ چهارگوش استفاده کنید.
  • پیش از برداشتن مواد از شیشه بر چسب آن را به دقت بخوانید.
  • از واکنشگرها به اندازه مورد نیاز بردارید.

پاورپوینت دستور کار آزمایشگاه شیمی عمومی 1

  • هیچ گاه مواد شیمیایی استفاده شده را به شیشه اصلی باز نگردانید.
  • پی پت یا قطره چکان خود را به داخل شیشه های محلول فرو نبرید.
  • هیچگاه درِشیشه های محلول را روی میز نگذارید زیرا با گذاشتن مجدد آن بر روی شیشه، محلول آلوده می شود. درپوش شیشه های حاوی مواد شیمیایی پس از استفاده باید فوراً بسته شود.
  • ظرف های شیشه ای مدرج، وسایل دقیقی هستند که درجابجا کردن و تمیز کردن آنها باید دقت کامل بعمل آورد. هرگز نباید وسایل شیشه ای مدرج را حرارت داد و یا هیچ گونه محلولی را در این گونه شیشه ها به مدت زیادی نگه داری کرد. ظرف را باید خالی کرد و پس از شستن با آب مقطر، آن را خشک نمود.

دستور کار آزمایشگاه شیمی عمومی 1 تیتراسیون اسید و باز

چربیِ وسایل شیشه ای را می توان با محلول د ترژان ها ( پودرهای رختشویی) و یا محلول غلیظ هیدروکسید سدیم (در حدود 10 درصد) تمیز کرد سپس با آب شیر و سرانجام با آب مقطر شست.

هرگاه ظرف مورد نظر پس از شستن با دترژان (یا هیدروکسید) و آبکشیدن تمیز نشد در اینصورت از محلول سولفوکرومیک ( 10 گرم دی 100 اسید سولفوریک غلیظ به آن بیفزایید و یا از cm 20 آب حل کنید.

کرومات سدیم یا پتاسیم را در 3500 اسید سولفوریک غلیظ بیفزایید تا cm محلول اسید کرومیک ( 20 گرم دی کرومات پتاسیم یا سدیم به 3 محلول اشباع شده ای بدست آید. محلول را یک شبانه روز به همان حالت بگذارید و سپس دکانته کنید .) استفاده کنید.

گزارش کار آزمایشگاه شیمی عمومی 1 پیام نور

این محلول ها بسیار خورنده می باشند و تمام مواد آلی را ازبین می برند. هر گاه تماسی با لباس یا بدنتان داشته باشند، بشدت می سوزانند. در صورت تماس، فوراً لباس یا بدنتان را با آب فراوان و بی کربنات سدیم شستشو دهید. این محلول ها را تنها زیر نظر مربی خود به کار ببرید. از محلول پرمنگنات قلیایی نیز می توان برای پاک کردن وسایل شیشه ای استفاده کرد. بایستی توجه داشت که از محلول جوشان این پاک کننده استفاده می شود.

دانلود رایگان جزوه دستور کار آزمایشگاه شیمی عمومی 1

یکی از دروسی که دانشجویان باید در طول ترم تحصیلی بگذرانند درس شیمی عمومی 1 می باشد. که درس شیمی عمومی یک دارای دو بخش عملی و نظری می باشد. بخش عملی ان در ازمایشگاه زیرنظر استاد مربوطه انجام خواهد شد.

تمامی ازمایشاتی را که در درس شیمی عمومی 1 باید یاد بگیرید در جزوه دستور کار آزمایشگاه شیمی عمومی 1 اورده شده است. شرح ازمایشات در این جزوه به صورت کامل و مرحله به مرحله می باشد تا دانشجو در درک ان مشکلی نداشته باشد. برای انجام کلیه این ازمایشات می توانید از مطالعه جزوه ازمایشگاه شیمی عمومی 1 بهره مند شوید.

برای هر ازمایش نیز لازم است پس از اینکه ازمایش مربوطه را در ازمایشگاه به صورت فردی یا گروهی انجام داد گزارشی را برای ان ازمایش نوشته و تحویل استاد مربوطه دهید. د ر پایان ممکن است که اساتید برحسب کیفیت گزارش هایی که برای هر ازمایش نوشته اید به شما نمره دهند.

دستور کار آزمایشگاه شیمی عمومی 1 دانشگاه ازاد اسلامی +پی دی اف

هر چه گزارش هایی که برای ازمایش می نویسید کامل تر و دقیق تر باشد در پایان نیز نمره ی خوبی را خواهید گرفت. پس در نوشتن گزارشات ازمایشگاهی با دقت کافی عمل کنید.

همچنسن دانشجویان گرامی می توانند از مطالعه ی جزوه دستور کار آزمایشگاه شیمی عمومی 1 بهره مند شوند و با استفاده از نکات مطرح شده در ان گزارش دقیقی را بنویسند.

این درس برای دانشجویانی که در رشته ی مهندسی شیمی مشغول به تحصیل هستند بسیار مهم می باشد. از این رو دانشجویان رشته ی مهندسی شیمی می توانند فایل پی دی اف این جزوه را که به صورت کامل و دقیق به شرح ازمایشات مربوطه پرداخته است را از سایت کافه جزوه به صورت رایگان دانلود و مطالعه کنند.

ادامه مطلب

بله
بله
نظرات
  1. جلیل

    خیلی دستور کار خوبی بود
    تشکر

  2. مسلم خسروی

    بی نظیر هستش

  3. حسین براتی

    ( خریدار محصول )

    فوق العاده این محصول جذاب و دوست داشتنی

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *