پرداخت امن توسط کارت های عضو شتاب
بازگشت وجه تا 7 روز
تضمین کیفیت و پایین ترین قیمت
پشتیبانی 24 ساعته، 7 روز هفته
اطلاعات محصول
مولف ✍️
cafejozve
نوع فایل 📝
PDF
حجم فایل 💾
3 مگابایت
تاریخ انتشار 📅
۴ مرداد ۱۴۰۰
تعداد بازدیدها 👁️
381 بازدید
۸,۹۰۰ تومان

نمونه سؤالات کلیات فرهنگ و تمدن اسلامی

سؤالات کلیات تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی شامل هشت فصل است. فصل اول به فرهنگ و تمدن و رابطه بین آن‌ها می‌پردازد و در مورد موضوعاتی مانند رابطه تمدن و فرهنگ و عوامل مؤثر در تولد و تقویت تمدن‌ها (عامل انسانی، فرهنگ، دین، عوامل جسمی و طبیعی) بحث می‌شود.

فصل دوم به ویژگی‌های فرهنگ و تمدن اسلامی و عوامل ظهور و شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی و نیز سهم امام علی (ع) و اهل بیت (س) می‌پردازد.

شکوفایی علوم اسلامی، مظاهر تمدن اسلامی، طبقه بندی علوم اسلامی (قرائت، تفسیر، حدیث، فقه، اصول الفقه، کلام) و علوم غیر اسلامی (ریاضیات، نجوم، فیزیک و مکانیک، پزشکی، شیمی، فلسفه، منطق، تاریخ، تاریخ، جغرافیا و ادبیات) در فصل سوم و چهارم.

سؤالات کلیات فرهنگ و تمدن اسلامی

نمونه سؤالات کلیات فرهنگ و تمدن اسلامی پیام نور

فصل پنجم به سازمانهای سیاسی، اقتصادی، قضایی و هنری در فرهنگ اسلامی می‌پرداخت. تأثیر تمدن و فرهنگ اسلامی بر تمدن غرب در فصل ششم توضیح داده شده است.

نویسنده در فصل هفتم به دلایل انحطاط تمدن اسلامی اشاره کرده و در فصل آخر به احیای تمدن اسلامی و نقش امام خمینی (سلام الله علیها) به عنوان بزرگترین احیا معاصر پرداخته است.

فرهنگ و تمدن اسلامی مجموعه‌ای از اعتقادات و ارزشهای اسلامی و نمودهای آنها در توسعه علم و هنر و ظهور نهادهای اجتماعی و سیاسی در میان ملتها و مردمی است که اسلام را به عنوان دین خود پذیرفته‌اند.

فرهنگ اسلامی طی چندین قرن توانسته است تمدن بزرگ و بی نظیری را در منطقه وسیعی از جهان ایجاد کند. مسلمانان از نیمه دوم قرن دوم هجری تا اواسط قرن هشتم (حدود شش قرن) به طور علمی بر جهان حکومت می‌کردند. سؤالات کلیات فرهنگ و تمدن اسلامی

دانلود رایگان سؤالات کلیات فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه آزاد

به طور کلی، تمدن با کلمه فرهنگ در ارتباط است و گاهی اوقات این دو به جای هم به کار می‌روند، یا هر دو به روشی استفاده می‌شوند که معنای متفاوتی دارند. وقتی این دو رو در روی هم قرار می‌گیرند، فرد باید تفاوت این دو را بداند. تمدن بیشتر به مظاهر زندگی اجتماعی توجه می‌کند، اما وقتی معنایی پدید می‌آید، با فرهنگ همراه می‌شود. 

از آنجا که این دو در زندگی اجتماعی غالباً با هم هستند، تفکیک ماده از معنویت دشوار است. بنابراین وقتی می گوییم تمدن اسلامی، منظور ما از ویژگی‌های زندگی اجتماعی متأثر از اسلام است. 

البته، وقتی می گویند تمدن اسلامی، گاهی اوقات منظورشان تمدن مسلمانان است و آن را فقط به این دلیل به اسلام نسبت می‌دهند که کسانی که این کارها را انجام داده‌اند، مسلمان هستند. سؤالات کلیات فرهنگ و تمدن اسلامی

گویی ما گاهی می گوییم فلسفه اسلامی در مقابل فلسفه مسیحی، یعنی این فلسفه مسلمان، اما گاهی منظور فلسفه‌ای متأثر از اندیشه اسلامی است، یعنی اینکه اسلام آن را ابداع، پیدایش و استفاده کرده است. در اینجا نیز می گوییم تمدن اسلامی و گاه به تمدن اسلامی نیز اشاره می‌کنیم. منظور از آنها در کتابهایی است که غربیها درباره تمدن نوشته‌اند. اسلام و عرب اغلب با هم برابر هستند.

دانلود pdf سؤالات کلیات فرهنگ و تمدن اسلامی

مقام معظم رهبری در مورد فرهنگ فرمودند:

منظور ما فرهنگ، اعتقادات و اخلاق است. برخلاف ما، وقتی کلمه فرهنگ را در مکالمات خود می گوییم، بیشتر آداب و رسوم و زبان فارسی است و این کلمات به ذهن ما خطور می‌کند و وقتی ده درصد بودجه دولت را برای فرهنگ باقی می‌گذارند، متأسفانه برای اینها هزینه می‌شود. بنابراین، فرهنگ یک باور و ارزش است و سایر موضوعات جنبه دوم دارند.

شکل مسکن یا برخی آداب و رسوم تغییری در ماهیت فرهنگ ایجاد نمی‌کند. فرهنگ جامعه وقتی تغییر می‌کند که اعتقادات آن درباره وجود، انسان و ارزش‌های حاکم بر زندگی تغییر کند.

اصول دین و فروع دین مربوط به اعتقادات و ارزشهاست. ما اعتقادات را بیشتر در اصول و ارزشها را بیشتر در شاخه‌های دین قرار می‌دهیم. بنابراین، در واقع، جایی که اسلام بر زندگی اجتماعی مردم تأثیر می‌گذارد، در بعد فرهنگی است و از طریق فرهنگ با تمدن پیوند می‌خورد.

به همین دلیل است که مسائل فرهنگی با تمدن آمیخته شده است، حتی پدیده از جهتی با تمدن و از راه دیگر با فرهنگ پیوند خورده است. اگر ظاهر و جنبه‌های انضمامی آن را در نظر بگیریم، پس آن بعد تمدن است و اگر جنبه‌های معنایی آن را نیز در نظر بگیریم، معنای موجود در آن و نشانگر یک اعتقاد یا ارزش خاص است، پس این مربوط به فرهنگ جامعه.

دانلود رایگان سوالات کلیات فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه پیام نور

فرهنگ و تمدن اسلامی یکی از دروس دلنشگاهی می باشد که میان تمامی رشته های دانشگاهی مشترک بوده است و دانشجویان موظف هستند تا در مقاطع کارشناسی درس فرهنگ و تمدن اسلامی را بگذرانند.

درس فرهنگ و تمدن اسلامی نیز همانند سایر دروس عمومی در دو واحد ارائه می شود. درس های دو واحدی عموما در دانشگاه های دولتی باید 16 جلسه حضوری را بگذرانند. اسایتد نیز ممکن است در دانشگاه های مختلف منابع متفاوتی را برای این درس انتخاب نمایند.

کتاب های مختلفی برای درس فرهنگ و تمدن اسلامی نوشته شده است که دانشجویان مختلف می توانند از مطالعه ی ان بهره مند گردند. اما به دانشجویان گرامی توصیه می شود که در کنار مطالعه ی  کتاب درسی سوالات کلیات فرهنگ و تمدن اسلامی را با دقت فراوان مطالعه نمایند.

اگر مباحث مهم که جنبه ی امتحانی دارند در قالب نمونه سوالات در این جزوه نمونه سوال فرهنگ و تمدن اسلامی گرد اوری شده است. تمامی سوالاتی را که برای درس فرهنگ و تمدن اسلامی در این جزوه مشاهده می نمایید سوالاتی هستند که در امتحانات پایانی دانشگاه های مختلف طراحی شده است.

خرید و دانلود فایل پی دی اف نمونه سوالات کلیات فرهنگ و تمدن اسلامی

فایل پی دی اف این نمونه سوالات برای درس فرهنگ و تمدن اسلامی که یک درس عمومی و دو واحدی می باشد تحت عنوان سوالات کلیات فرهنگ و تمدن اسلامی در سایت کافه جزوه بار گذاری شده است.

تا دانشجویان گرامی بتوانند فایل پی دی اف این نمونه سوالات را دانلود کرده و به مطالعه ی ان ها بپردازند با مطالعه ی این جزوه و حل نمونه سوالات مختلف دانشجویان گرامی می توانند از درس تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی نمره  ی بسیار خوبی و قابل قبولی را کسب نمایند.

ادامه مطلب

این کتاب به بررسی تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلام از صدر اسلام تا دوران معاصر می‌پردازد.
برای مطالعه این کتاب، آشنایی با تاریخ اسلام مفید است.
نظرات
  1. zahra

    تشکر فراوان بابت رایگان قرار دادن این سوالات

  2. اسماعیل قربانی

    ( خریدار محصول )

    حرف نداره

  3. حسینعلی روزبه

    عالیه پیشنهاد میکنم بخرید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *