پرداخت امن توسط کارت های عضو شتاب
بازگشت وجه تا 7 روز
تضمین کیفیت و پایین ترین قیمت
پشتیبانی 24 ساعته، 7 روز هفته
اطلاعات محصول
مولف ✍️
کافه جزوه
نوع فایل 📝
RAR
حجم فایل 💾
12 مگابایت
تاریخ انتشار 📅
۱۴ تیر ۱۴۰۰
تعداد بازدیدها 👁️
412 بازدید
۹,۹۰۰ تومان

دانلود کتاب تاریخ جامع ایران جلد هشتم PDF

در کتاب تاریخ جامع ایران جلد هشتم به بیان وقایع تاریخی از آغاز سیطره بویهیان بر بغداد، وزیر یعنی رئیس دیوان وزارت و سرور دیوانسالاران که تا آن وقت، لااقل به طور نظری و البته با فراز و نشیبهایی، منصوب خلیفه و زیر فرمان او بود، وابسته به فرمانروای بویهی شد. ایجاد منصب وزارت در قلمرو اسلام، به اوایل دولت عباسی بازمی گردد.

وظایف و اختیارات نخستین وزیران معمولا از حدود وظایف کاتب خاص خلیفه فراتر نمیرفت. با آنکه برمکیان دامنه اختیارات وزیر را به طور بی سابقه گسترش دادند و خود قدرت و سطوتی بی مانند یافتند، اما صولت و هیبت نخستین خلفای عباسی، همواره وزیران را در معرض طرد و نفی و مصادره اموال و حتی قتل قرار میداد.

کتاب تاریخ جامع ایران

با این همه روزگاری هم در رسید که خلیفگان مقهور وزیران سلطه جو و مقتدری شدند که سروران خود را از دخالت مستقیم در کارها باز میداشتند و در حقیقت راه را برای سیطره روزافزون امیران و خاندان های رنگارنگ قدرت طلب، هموار می کردند.

چون این امیران و خاندان ها رشته های امور را در دست گرفتند، وزارت هم به نشیب انحطاط فرو افتاد و وزیران از دخل و تصرف در همه امور دولت بازماندند و پاره ای از امتیازات مخصوص خود را هم از دست دادند.

 چنان که آورده اند به روزگار مقتدر عباسی، که اوج کشمکش میان خاندان های وزارت و امارت – ابن فرات و ابن جراح و امیران رقیب طرفدار خلیفه یا مقابل او – به شمار می رود، اقطاعات وسیع وزیر را پس گرفتند و برای او نیز، مانند دیوانسالاران دیگر، مقرری معین برقرار کردند.

مجموعه 20 جلدی تاریخ جامع ایران

وزرات در فارس و عراق و کرمان : پیداست که وزارت آل بویه در این ولایات با آغاز حکومت عمادالدوله شکل گرفت. اما درباره وزارت و دیوانسالاری به روزگار او اطلاعاتی اندک در دست است. به گزارش ابوعلی مسکویه، چون عمادالدوله ارجان و شیراز را گرفت، مردی مسیحی از مردم ری به نام ابوسعد اسرائیل کاتب او بود.

نگاهی به القاب و عناوین فرمانروایان بویهی و کارگزارن آنها : در دوره آل بویه اعطای القاب و عناوین وارد مرحله ای جدید شد. پس از تسخیر بغداد توسط ابوالحسین احمد، برادران بویه به فرمان المستکفی به ترتیب عمادالدوله، رکن الدوله و معزالدوله لقب گرفتند.

مجموعه کتاب تاریخ جامع ایران موسوی بجنوردی

ثروت شخصی حاکمان بویه ای : ثروت برخی از فرمانروایان بویه ای خیره کننده است. ثروت کسانی چون عضدالدوله، با توجه به آنچه از روزگار او می دانیم، بر آمده از رونق اقتصادی قلمرو اوست که خود زمینه های آنرا فراهم آورد.

ارقامی که مقدسی در یک متن موجود در کتابخانه عضدالدوله درباره بخشی از درآمدهای او از سواد عراق دیده بوده معیاری است برای محاسبه درآمدهای فرمانروای بویهی.

همین مصادره ها و مالیات های نامرسوم بود که درآمد عضدالدوله را از ۳۲۰ میلیون درهم، و به روایتی ۳۲ میلیون دینار و ۲۰۰ هزار درهم در سال گذراند و او را به طمع انداخت تا آنرا به روزی یک میلیون درهم برساند.

دانلود pdf کتاب تاریخ جامع ایران

دانش و فرهنگ در عصر آل بویه: بنابر آنچه آشکارا و به تأکید از اسناد و منابع گوناگون تاریخی و ادبی در سراسر پهنه زمانی و مکانی جهان اسلام بر می آید، میان لطافت طبع یک شاعر و ذوق زلال یک ادیب و وسعت مشرب یک دانشمند، با فرمانروایی از فراز تخت خلافت و سلطنت و امارت، و دلیری و پایمردی در میدان نبرد، سطوت و خشونت در عرصه سیاست، و حتى مال دوستی و ثروت اندوزی، هیچ تعارضی نبود.

چه بسیار فرمانروایانی که سطوت و شوکتشان لرزه بر اندام دوست و دشمن می افکند، اما چون به مجالس دانش و ادب مینشستند، همچو ادیبان و دانشمندان سخن می گفتند.

در حقیقت حمایت خلفاو سلاطین و امرا از اهل ادب و دانش تقریبا به شیوهای رایج در سراسر قلمرو اسلام تبدیل شده بود و بیشتر مراکز فرهنگی همچو انواع انجمن های علمی و ادبی، کتابخانه ها، جوامع، دارالعلم ها و بیمارستانهای آموزشی هم به همت این خلفاو سلاطین ایجاد شد و برخی از بهترین نمونه های آنرا در سده ۴ق و در قلمرو آل بویه می توان دید.

یکی از کتاب های موجود در سایت که دانشجویان و علاقه مندان می توانند ان را مطالعه نمایند کتاب تایرخ جامع ایران می باشد. در این کتاب کلیه وقایع تاریخی با ذکر جزئیات به صورت کامل شرح داده شده است.

علاقه مندان برای اگاهی از تاریخ جامع ایران می توانند وقت بگذارنند و این کتاب را به صورت کامل مطالعه نمایند. اغلب کتاب هایی که برای شرح وقایع تاریخی نگاشته شده است دارای چند جلد می باشد تا بتواند به صورت کامل تمامی مطالب را در بر بگیرد. این کتاب یک جلدی خدمتتان ارائه شده است تا ان را مطالعه نمایید و از تاریخ کشور خود اطلاعات مفیدی را کسب نمایید.

گاهی برخی از اساتید نیز برای درس عمومی تاریخ در دانشگاه این کتاب را معرفی می کنند و از دانشجویان می خواهند که کتاب تاریخ جامع ایران را مطالعه نمایند. در پایان ترم نیز از این کتاب سوالات امتحانی طراحی خواهد شد.

خرید و دانلود کتاب تاریخ جامع ایران

اگر شما هم جز افرادی هستید که باید برای واحد درسی خود کتاب تاریخ جامع ایران را مطالعه نمایید یا اینکه از افراد علاقه مند به تاریخ ایران می باشید می توانید فایل پی دی اف این کتاب را به صورت کاملا رایگان از سایت کافه جزوه دریافت نمایید.

تاریخ از جهات مختلف سیاسی اجتماعی و فرهنگی در این کتاب تاریخ جامع ایران مورد بررسی قرار گرفته است و فقط به یکی از این موارد اشاره نشده است. بلکه کلیه جوانب را در این کتاب پیدا خواهید کرد.

مطالعه ی این کتاب به شدت توصیه می شود و با مطالعه ی ان اطلاعات بسیار ارزشمندی را کسب می نمایید. اگر می خواهید پی دی اف کتاب تاریخ جامع ایران را مطالعه کنید به کافه جزوه مراجعه کنید

ادامه مطلب

9900ت
بله
نظرات
  1. نازنین

    دستتون درد نکنه بابت رایگان گذاشتن این کتاب

  2. حیدر حسین زاده

    ( خریدار محصول )

    عالی این محصول

  3. علی قاضی

    از هر نظر عالی هیچ ایرادی نمیشه ازش گرفت.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *