پرداخت امن توسط کارت های عضو شتاب
بازگشت وجه تا 7 روز
تضمین کیفیت و پایین ترین قیمت
پشتیبانی 24 ساعته، 7 روز هفته
اطلاعات محصول
مولف ✍️
کافه جزوه
نوع فایل 📝
PDF
حجم فایل 💾
2 مگابایت
تاریخ انتشار 📅
۴ مرداد ۱۴۰۰
تعداد بازدیدها 👁️
379 بازدید
۸,۹۰۰ تومان

نمونه سوالات انسان از دیدگاه اسلام ابراهیم نیک صفت

نگرانی برای انسان ایده آل (انسانی که معیار انسان است) سابقه بسیار طولانی دارد. در طول تاریخ، انسان همیشه بدنبال انسان کامل بوده است، شاید گاهی به دنبال موجودات ماوراالطبیعه و ارباب گونه‌ها باشد و گاهی قهرمانان اسطوره‌ای و اسطوره‌ای. زمانی وی چهره‌های برجسته تاریخ را به عنوان انسان‌هایی آرمان گرا معرفی کرد. با ما همراه باشید با نمونه سوالات انسان از دیدگاه اسلام.

هم در فرهنگ‌ها و هم در مکتب‌های فکری، فلسفه و ادیان، رگه‌هایی از انسان ایده آل را می‌یابیم.

بودا، کنفوسیوس، زرتشت، عیسی (علیه السلام)، حضرت محمد (ص)، افلاطون، ارسطو، عارف، عرفا و همچنین برخی از روانشناسان معاصر، در مورد یک انسان ایده آل یا مطلوب صحبت می‌کردند (با نام‌های مختلف: آزاد، فیلسوف، نجیب زاده، شیخ و شیخ، سوپرمن، جانشین خدا، انسان به واقعیت رسیده است، و غیره).

سؤالات انسان از دیدگاه اسلام

نمونه سوال انسان شناسی اسلامی دکتر برنجکار

شاید بتوان گفت که ریشه گرایش به انسان ایده آل، میل به کمال در درون انسان است که آن هم فاصله‌ای از فرومایگی، ضعف و فرومایگی است. به گفته آدلر، پرهیز از فرومایگی یکی از نیازهای اساسی انسان است؛ همچنین می‌توان گفت که منشأ آن ایده “شبیه خدا بودن” است که هم در اندیشه‌های دینی و هم در فلسفه وجود دارد.

با این حال، مطالعه جامع موضوع “کل انسان”، که در واقع یک موضوع میان رشته‌ای است (حداقل در فلسفه، روانشناسی و اخلاق مشترک است)، نیاز به تلاش و تأمل فراوان دارد؛ اما در این مقاله، با نگاهی اجمالی به پیشینه تاریخی این موضوع، آن را تعریف و کاهش داده و از زاویه محدود (دیدگاه روانشناسی و اسلام) در دو بخش تحلیلی و مقایسه‌ای تحلیل می‌کنیم.

نمونه سوالات انسان از دیدگاه اسلام پیام نور

اهمیت جایگاه انسانی هر اندیشمندی به جهان بینی و روانشناسی وی مربوط است. از این لحاظ، فیلسوف ماتریالیست، که از دیدگاه امور مادی، روابط سیاسی و قوانینی که بر آن حاکم است، به انسان می‌نگرد، او را موجودی سلطه طلب، جستجوی آنارشی دانست.

به عنوان مثال، هابز گفت: “انسان به انسان گرگ است”؛ اما کسانی که از دیدگاه معنوی و آسمانی به انسان نگاه می‌کردند، او را در درجه بالایی می‌دانستند که مانند اسپینوزا گفت: “انسان برای انسان خداست.”

یکی از مهمترین اصول انسان شناسی در اواسط قرن پنجم هجری. پروتاگوراس یونانی اظهار داشت: “انسان معیار همه چیز است” و سقراط اصل “خود را بشناس” را مقدمه تعالیم خود قرار داد. انسان، جهان و خدا از آغاز تاریخ مکتوب آن، مضامین اصلی تفکر غربی بوده‌اند.

در قرون وسطی، با الهام از تفکر مسیحی، بنیاد انسانی این بود که “انسان یکی از مخلوقات خداست” و افکار و اعمال او باید به گونه‌ای سازمان یابد که تعالی ارزشهای دینی را منعکس کند.

اگرچه مردم شناسی مستقل نبود، مگر در بخشی از کلام که در مورد سقوط و هبوط انسان و احتمال نجات او با موفقیت الهی و از طریق فداکاری مسیح، سلام الله علیه، بحث می‌کرد، اما وجود داشت.

دانلود نمونه سوالات انسان از دیدگاه اسلام دانشگاه آزاد

در دوران رنسانس، انسان خود را از شر اندیشه‌های یونان و مسیحیت آزاد کرد و ادعا کرد که می‌تواند به دستاوردهای خود افتخار کند و خود را ستایش کند. مضامین “عزت” و “عظمت” به خصوص برای انسان گرایان بسیار گرانبها بود (در مقابل ایده “وجدان دروغین” در مسیحیت). اومانیسم محصول این رنسانس است.

این جنبش که از قرن چهاردهم میلادی در اروپا پدید آمد، بیشتر شورشی علیه رفتار و سلطه رهبران مذهبی قرون وسطایی بود و انسان را از اهمیت فوق العاده ای می‌دانست. میشل دو مونتنی، یکی از پیشگامان اندیشه مردم شناسی در قرن شانزدهم، تلاش کرد ماهیت اساسی “شخص انسان” را تعریف کند.

انسان شناسی او به خود انسان برمی گردد و حقیقت را در او اولویت می‌بخشد. او تلاش کرد انسانیت را در میان همه چیز قرار دهد: “وجود انسان حلقه محیط آن در همه جا و مرکز آن در هیچ کجا است.”

دانلود رایگان سوالات انسان شناسی در اسلام

پاسکال، دکارت، اسپینوزا و مالبرانش همه تأملاتی فلسفی در مورد مردم شناسی داشتند و این ایده را مطرح کردند. جان لاک انگلیسی گفت: “انسان باید خود را به عنوان ساکنان خردمند این جهان بشناسد”، با زمینه‌های واقعی‌تر. یعنی انسان یک موضوع مطلق نیست، بلکه آگاهی است که تمام کاستی‌ها و محدودیت‌های واقعیت انسانی با آن تجسم می‌یابد.

در عصر روشنگری (قرن هجدهم)، مردم شناسی به شاخه‌ای از فلسفه نزدیک با علوم انسانی مبدل شد و تلاش کرد تا اطلاعات عینی تازه جمع آوری شده درباره انسان را با ارزشهای آگاهی انسان پیوند دهد. در قرن نوزدهم، با پیشرفت سریع و گسترده علوم اجتماعی، انسان در دام رشته‌ها گرفتار شد. نگاه انسان به جهان و جامعیت آن کمرنگ شد و هر دانشمندی سنگی از دانش را در سینه خود انداخت و از سایر علوم مرتبط با انسان غافل بود.

 

دانلود رایگان سوالات انسان از دیدگاه اسلام ( انسان شناسی در اسلام )

یکی دیگر از جزوات نمونه سوال برای دروس عمومی قرا گرفته بر سایت کافه جزوه جزوه نمونه سوالات انسان از دیدگاه اسلام ( انسان شناسی در اسلام ) می باشد که تمامی نمونه سوالات مهم و نکات مهم د رغالب سوال در این جزوه مطرح شده است.

اگر یکی از دروسی که در دانشگاه باید بگذرانید درس انسان از دیدگاه اسلام یمی باشد پیشنهاد می کنیم که از مطالعه ی این جزوه نمونه سوال انسان از دیدگاه اسلام ( انسان شناسی در اسلام ) بهره مند شوید. بعد از مطالعه ی کتاب درسی برای درس انسان از دیدگاه انسان لازم است تا با حل نمونه سوالات مختلف مطالب را به صورت کامل در ذهن خود بسپارید.

حل نمونه سوال می تواند در یادگیری مباحث مختلف بسیار کمک کننده باشد. گاهی نیز مطالعه ی جزوه سوال انسان از دیدگاه اسلام ( انسان شناسی در اسلام ) به تنهایی می تواند کفایت کند به صورتی که دانشجو دیگر نیازی نیست تا کتاب های درسی را مطالعه نماید بلکه فقط می تواند به این نمونه سوالات اکتفا داشته باشد.

تمامی نومنه سوالات موجود در این جزوه بر گرفته از امتحانات پایانی دانشگاه های مختلف می باشد.

خرید فایل پی دی اف سوالات انسان از دیدگاه اسلام ( انسان شناسی در اسلام )

برای حل نمونه سوالات مختلف درس انسلان از دیدگاه اسلام یا به عبارتی همان انسان شناسی توصیه می شود که فایل نمونه سوالات انسان از دیدگاه اسلام ( انسان شناسی در اسلام ) را از سایت کافه جزوه دانلود نموده و به مطالعه ی کامل تمامی سوالات ذکر شده در ان بپردازید.

با حل این سوالات می توانید تسلط کافی بر تمامی فصل های کتاب درسی انسان شناسی یا انسان از دیدگاه اسلام داشته باشید و امتحان این درس را با موفقیت بگذرانید.

ادامه مطلب

بله
ساده و روان
نظرات
  1. mobina

    لطفا سوالات تشریحی این درس را هم قرار بدید

  2. حبیب الله احمدی

    ( خریدار محصول )

    بسیار عالی بود و با اطمینان کامل خرید کردم

  3. اصغر امامی

    من این محصول بهتر از این ندیدم و نخواهم دید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *