پرداخت امن توسط کارت های عضو شتاب
بازگشت وجه تا 7 روز
تضمین کیفیت و پایین ترین قیمت
پشتیبانی 24 ساعته، 7 روز هفته
اطلاعات محصول
مولف ✍️
کافه جزوه
نوع فایل 📝
PDF
حجم فایل 💾
5 مگابایت
تاریخ انتشار 📅
۹ مرداد ۱۴۰۰
تعداد بازدیدها 👁️
638 بازدید
۸,۰۰۰ تومان

دانلود رایگان جزوه تفسیر موضوعی نهج البلاغه

نهج البلاغه مشهورترین مجموعه خطبه‌ها، نامه‌ها، تفسیرها و روایات منسوب به علی بن ابی طالب، پسر عموی محمد است. این کتاب توسط الشریف الرادی، از علمای شیعه در قرن 10 میلادی (قرن 4 هجری) جمع آوری شد که به دلیل محتوای فصیح خود معروف است، یک شاهکار محسوب می‌شود. در ادامه به معرفی جزوه تفسیر موضوعی نهج البلاغه خواهیم پرداخت.

جزوه تفسیر موضوعی نهج البلاغه

دانلود pdf تفسیر موضوعی نهج البلاغه

نهج البلاغه مجموعه‌ای از 241 خطبه، 79 نامه و 489 (یا 480) بیان است. طبق هر نشر جدید در مقابل جلدهای گذشته، تعداد خطبه‌ها، نامه‌ها و گفته‌ها به ترتیب از 238 تا 241، 77 تا 79 و 463 تا 489 متغیر بوده است.

این کتاب حاوی ایدئولوژی علی بن ابی طالب برای ایجاد حکومت اسلامی است. همچنین، وی با یک بحث عمیق به تعادل بین حقوق و وظایف پرداخت و معتقد بود که “مسئولیت‌های بیشتر منجر به حقوق بیشتر می‌شود”. رفتار منصفانه با زنان در جامعه در نهج البلاغه مورد بحث قرار گرفته است.

از آنجا که این کتاب یک اثر ادبی است به منظور نشان دادن فصاحت علی بن ابی طالب، تمام خطبه‌های علی را جمع آوری نمی‌کند. در عوض، تنها بخشهایی که تصور می‌شود دارای ارزش ادبی بیشتری هستند شامل می‌شوند. منبع دیگری از محتوای کتاب توسط محمدباقر محمودی نشان دهنده تمام سخنرانی‌ها، خطبه‌ها، احکام، نامه‌ها، دعاها و سخنان موجود علی در نهج البلاغه است. بنابراین، به جز برخی قصارها، منبع اصلی تمام محتوای نهج البلاغه مشخص شده است.

جزوه تفسیر موضوعی نهج البلاغه

نهج البلاغه توسط شریف رضی، محقق قرن دهم، بیش از 300 سال پس از علی گردآوری شد. در مورد اسناد نهج البلاغه، تلاش‌ها/شواهدی وجود دارد که توسط گروهی از محققان و محققان به عنوان اسنادی برای آن ارائه شده است. از جمله کتابهایی که اسناد آن را ذکر کرده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

«مسادر نهج البلاغه فی مادارک نهج البلاغه» (منابع نهج البلاغه در اسناد نهج البلاغه) تألیف حبه الدین شهرستانی

«مسادر نهج البلاغه» (منابع نهج البلاغه) از عبدالله نعمه

“اسناد و مدارک نهج البلاغه” (شواهد و اسناد نهج البلاغه) از محمد دشتی

“روایت و محدثین نهج البلاغه” (راویان و حدیث پردازان نهج البلاغه) از محمد دشتی

“بحسی کوته پیرامون مادرک نهج البلاغه” (بحثی کوتاه در مورد اسناد نهج البلاغه) توسط رضا استادی

“مصادر نهج البلاغه و آساتیده” (منابع نهج البلاغه و اساتید آن) تألیف سید عبدالزهرا حسینی خطیب

«تکمله منهاج البراء فی شرح نهج البلاغه» (تکمیل روشهای البراء در بیان نهج البلاغه) حسن زاده آملی

“مدارک نهج البلاغه” (اسناد نهج البلاغه) تألیف هادی آل کاشف الغطاء

جزوه تفسیر موضوعی نهج البلاغه دانشگاه آزاد

بر اساس دائره المعارف امام علی، با توجه به اینکه نهج البلاغه منتخب کلمات علی است و به همین ترتیب منابع این کتاب مشهور/جاری بوده است، بنابراین وی ضرورتی برای ذکر منابع آن احساس نکرده است. تا آن زمان خطبه‌ها به صورت شفاهی، بین نسل‌ها منتقل می‌شد و بنابراین واژه‌ها برای تغییر و تفسیر نادرست باز بودند. زنجیره‌ای از روایت وجود ندارد.

شریف رازی می‌گوید در صورت برخورد با موعظه‌های جدید، چند صفحه آخر خالی مانده است. وی تاکید کرد که شریف رازی هر چیزی که به آن برخورد کرده است را یادداشت کرده است. شریف رازی همان اندازه‌ای را که گردآورندگان حدیث دنبال می‌کردند، رعایت نکرد، بنابراین نهج البلاغه در سطح مجموعه احادیث صحیح (معتبر یا صحیح) محسوب نمی‌شد.

جزوه خلاصه تفسیر نهج البلاغه

چندین محقق تلاش کرده‌اند تا منابع گفته‌ها و نامه‌های مختلف جمع آوری شده در نهج البلاغه را به آثار تألیف شده قرن‌ها قبل از تولد شریف رازی بازگردانند.

سخت‌ترین تحقیق در این زمینه توسط یکی از علمای اهل سنت هندی، اعطاعلی عرشی، انجام شد که در سال 1981 درگذشت. او موفق شد منابع اولیه 106 خطبه، 37 نامه و 79 گفته پراکنده از علی بن ابی طالب را در کتاب ایستیناد پیدا کند. -ه نهج البلاغه، که در اصل به زبان اردو نوشته شده بود، سپس در سال 1957 به عربی، سپس به انگلیسی و فارسی ترجمه شد.

دانلود خلاصهٔ کتاب تفسیر موضوعی نهج البلاغه

علاوه بر این اثر، برخی دیگر شایسته ذکر ویژه هستند مانند عبدالزهرا الحسینی الخطیب، مسادر نهج البلاغه، هیبت الدین الحسینی شهرستانی ما هو نهج البلاغه، سید علی آل مقدمه نقوی النصیرآبادی بر ترجمه اردو نهج البلاغه توسط مفتی جعفر حسین، و مجمع المفهرس در الفاز نهج البلاغه، اثر مشترک سید سید کاظم محمدی و شیخ محمد دشتی.

سید محمد عسکری جعفری و سید علی رضا همچنین در مقدمه ترجمه جداگانه کتاب به انگلیسی به منابع منابع اصلی نهج البلاغه پرداخته‌اند.

 

دانلود رایگان جزوه تفسیر موضوعی نهج البلاغه دانشگاه پیام نور

تفسیر موضوعی نهج البلاغه نیز یکی از دروس دانشگاه یمی باشد که دانشجویان رشته های مشابه از جمله مهارف یا سایر رشته های دینی باید ان را بگذرانند. کتاب ها و جزوات مختلفی برای مطالعه ی درس تفسیر موضوعی نهج البلاغه وجود دارد که دانشجویان می توانند از این کتاب ها و جزوات مختلف استفاده نمایند.

در سایت کافه جزوه نیز برای درس تفسیر موضوعی نهج البلاغه جزوه تفسیر موضوعی نهج البلاغه بار گذاری شده است. تا دانشجویان به فایل پی دی اف این خلاصه جزوه برای درس نهج البلاغه دسترسی داشته باشند. کلیه سر فصل های ارائه ده برای رس نهج البلاغه در این جزوه به صورت کامل پوشش داده شده است و نکته ای نیست که در این جزوه از قلم افتاده باشد.

همچنین بسیاری از اساتید از این جزوه نهج البلاغه جهت تدریس در جلسات درسی استفاده می کنند و مطالعه ی این جزوه ی  بی نظیر را برای درس نهج البلاغه به دانشجویان خود پیشنهاد می نمایند. در صورتی که  جزوه تفسیر موضوعی نهج البلاغه به عنوان منبع درسی برای شما معرفی شد می توانید جهت دانلود این جزوه به کافه جزوه سری بزنید.

خلاصه تفسیر موضوعی نهج البلاغه علی رهبر اسلامی

برای مطالعه ی درس تفسیر موضوعی نهج البلاغه انتخاب جزوه و کتاب مناسب جهت مطالعه ی این درس بسیار حائز اهمیت می باشد. از این رو در انتخاب منبعی مناسب برای درس نهج البلاغه و تفسیر موضوعی ان دقت کافی داشته باشید.

پیشنهاد  و توصیه کافه جزوه به دانشجویان گرامی جهت مطالعه ی درس تفسیر موضوعی نهج ابلاغه مطالعه ی جزوه تفسیر موضوعی نهج البلاغه می باشد. که دانشجویان می توانند فایل پی دی اف نهج البلاغه و تفسیر موضوعی را دانلود نمایند

ادامه مطلب

مفاهیم پایه نهج البلاغه: شامل معرفی نهج البلاغه، ساختار و محتوای آن، و همچنین شرح مختصری از زندگی امام علی (ع) موضوعات کلیدی نهج البلاغه: شامل مباحثی مانند توحید، نبوت، امامت، عدالت، اخلاق، سیاست، اجتماع و ...
دانشجویان رشته‌های علوم انسانی
نظرات
  1. رامین

    سلام
    لطفا کتاب تفسیر موضوعی نهج البلاغه را هم قرار بدید

  2. دانیال خواجوی

    برای استخراجش پسورد می خواد پسووردش چیه؟

    • کافه جزوهمدیر سایت

      cafejozve.ir

  3. باقر بادپا

    کتاب تفسیر نهج البلاغه رو بزارید

    • کافه جزوهمدیر سایت

      چشم. در اسرع وقت قرار خواهد گرفت

  4. Monire

    ( خریدار محصول )

    چرا لینک جزوه ای که خریدم ایمیل اش برام نیومده؟

    • کافه جزوهمدیر سایت

      سلام. پوشه spam ایمیل خود را هم چک کنید

  5. رسول

    سلام
    جزوه تفسیر موضوعی نهج البلاغه ، word است ؟

    • alireza.alمدیر سایت

      سلام
      پی دی اف هست

  6. Mahdi

    ( خریدار محصول )

    سلام وقت بخیر
    رمز فایل چیه من هرچی میزنم باز نمیشه

    • کافه جزوهمدیر سایت

      سلام
      رمز فایل: cafejozve.ir

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *